«Δε χρειάζομαι να διαβάσω εφημερίδες (…) από τη συμπεριφορά του περαστικού στο δρόμο, μπορώ να πληροφορηθώ καλύτερα από κάθε εφημερίδα ποιοι είμαστε, που πάμε…» Μίλτος Σαχτούρης



Ιερές Ακολουθίες του μήνα
Αρχική » Επίκαιρα κείμενα

πό τήν στιγμή πού, μέσα
στήν γλυκιά ἀνοιξιάτικη
νύχτα, οἱ ἀναστάσιμες καμ-
πάνες θά τραγουδήσουν τό χαρμό-
συνο μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ
Χριστοῦ, ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, σπεύ-
δουμε νά τό μεταφέρουμε ἀπό
στόμα σέ στόμα, μέ τά μάτια νά
λάμπουν ἀπό τό Ἅγιο Φῶς τῆς
λαμπάδας μας. Συνειδητοποιοῦμε,
ὅμως, ἄραγε ὅλοι μας καί νοι-
ώθουμε βαθιά στήν καρδιά μας ὅτι,
μέσα σέ δύο λέξεις, σέ πέντε, ὅλες κι
ὅλες, συλλαβές, ἔχει συμπυκνωθεῖ
καί ἔχει χωρέσει τό ἀπροσμέτρητο
νόημα καί τό ἀσύλληπτο μεγαλεῖο
τῆς Πίστης μας;
Ὅταν, ἀπό τό βράδυ τῆς Ἀναστά-
σεως καί μετά, χαιρετιόμαστε ὅλοι
λέγοντας τό «Χριστός Ἀνέστη» καί
ὁ συνομιλητής μας ἀπαντάει «Ναί,
εἶναι ἀλήθεια. Ἀναστήθηκε ὁ Κύ-
ριος», θά τολμήσω νά ἐκφράσω τό
ρητορικό ἐρώτημα ἄν τά λόγια αὐτά
βγαίνουν, ἄραγε, ἀπό τά μύχια τῆς
ψυχῆς μας, συνειδητοποιημένα, ἤ
ἁπλῶς ἐπαναλαμβάνονται ἀπό συ-
νήθεια καί μόνο, ἐπειδή τά ἔθιμα καί
οἱ παραδόσεις μας τά πέρασαν στήν
καθημερινότητά μας;
Στοχάζομαι, δηλαδή, πώς ἄν
στεκόμασταν γιά λίγο νά ἀναλογι-
στοῦμε τό ἀληθινό νόημα αὐτοῦ τοῦ
χαιρετισμοῦ πού συνηθίζουμε νά
ἀνταλλάζουμε, ἴσως νά κατανοού-
σαμε ὅτι αὐτό τό ὑπέροχο μήνυμα
θά ἔπρεπε, ἐμεῖς οἱ χριστιανοί, νά τό
ἐπαναλαμβάνουμε συνέχεια, ὅλες
τίς μέρες τοῦ χρόνου. Γιατί νομίζω
ὅτι, αὐτό τό τόσο λιτό καί ἁπλό μή-
νυμα, ἀποτελεῖ τήν καρδιά καί τήν
ψυχή, τήν ἀρχή καί ὅλο τό συγκλο-
νιστικό ἀπερινόητο περιεχόμενο τῆς
Χριστιανικῆς μας Πίστης. Πιστεύω
ὅτι, κάθε φορά πού προφέρουμε τό
«Χριστός Ἀνέστη», καταθέτουμε τήν
ὕψιστη καί ἀνυπέρβλητη παραδοχή,
αὐτήν πού περιλαμβάνει ὅλα τά ση-
μαίνοντα καί τά σημαινόμενα τῶν
ἱερῶν κειμένων τῆς Ἐκκλησίας μας.
Λέει κάπου, σχετικά μέ τό θέμα
τῆς Ἀναστάσεως, ὁ Φώτης Κόντο-
γλου : «Ἡ πίστη τοῦ Χριστιανοῦ δο-
κιμάζεται μέ τήν Ἀνάσταση τοῦ
Χριστοῦ σάν τό χρυσάφι στό χωνευ-
τήρι. Ἄπ’ ὅλο τό Εὐαγγέλιο, ἡ Ἀνά-
σταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι τό πλέον
ἀπίστευτο πράγμα, ὁλότελα ἀπαρά-
δεκτο ἀπό τό λογικό μας καί ἀλη-
θινό μαρτύριο γιά δαύτο. Μά, ἴσα –
ἴσα, ἀπειδή εἶναι πράγμα ὁλότελα
ἀπίστευτο, γιά τοῦτο χρειάζεται
ὁλόκληρη ἡ πίστη μας γιά νά τό πι-
στέψουμε».
³109 ¥ ΣΥΝΔΕ ΣΜΟΣ ¥
ΣΤΟΧΑΣΜΟΙ ΚΑΙ ΑΠΟΗΧΟΙ
Καί, νομίζω, ὅτι εἶναι εὔκολο νά ἀντιλη-
φθοῦμε τό πόσο δίκιο ἔχει, ὅταν συναισθαν-
θοῦμε πώς ἡ πίστη μᾶς εἶναι ἐντελῶς
ἀπαραίτητη, ὄχι γι’ αὐτά πού ἐξηγοῦνται μέ
τήν λογική, ἀλλά, γιά τά ἀνεξήγητα καί τά
ἀ π ί σ τ ε υ τ α. Ἄν ἡ λογική μποροῦσε νά
δώσει ἀπάντηση στά ὑπερ-ούσια, σ’ αὐτά δη-
λαδή πού ὑπερβαίνουν τήν πεπερασμένη ἐπί-
γεια φύση μας, τότε, προφανῶς, ὁ κάθε
λογικός ἄνθρωπος θά ἦταν αὐτομάτως καί πι-
στός.
Ἡ πίστη, ὅμως, δέν εἶναι λογική. Κι’ ὅταν
ὁ Χριστιανός ἀναγγέλλει τό «Χριστός Ἀνέ-
στη», παραδέχεται καί διαλαλεῖ κάτι ἀπί-
στευτο, τό ὁποῖο ὅμως, ἡ πίστη του τό κάνει
νά εἶναι π ι σ τ ε υ τ ό καί ἀ δ ι α μ φ ι σ β ή -
τ η τ ο. Μ’ αὐτές τίς δύο λέξεις ὁ Χριστιανός,
μέσα ἀπό τήν σταύρωση τῆς ἴδιας τῆς λογικῆς
του, βιώνει τήν ἀνάσταση τῆς πίστης του.
Διότι, ἀφοῦ εἶναι ἀλήθεια ὅτι ὁ Χριστός ἀνα-
στήθηκε, τότε εἶναι ἀλή-
θεια ὅτι γεννήθηκε «ἐκ
Πνεύματος Ἁγίου καί Μα-
ρίας τῆς Παρθένου», τότε
πραγματικά ἦταν ὁ «Γιός
τοῦ Θεοῦ ὁ Ἀγαπητός»,
τότε πραγματικά ἦρθε γιά
νά διδάξει τήν ἀγάπη καί
νά σώσει τόν ἀδύνατο
ἄνθρωπο ἀπό τήν ἁμαρτία,
τότε πραγματικά νίκησε
τήν φθορά, τότε πραγμα-
τικά μᾶς ἄνοιξε τήν Ὡραία
Πύλη τῆς, μετά τόν ἐπίγειο
θάνατο, αἰώνιας ζωῆς, γε-
μίζοντας μέ ἐλπίδα καί
χαρά τίς ψυχές τῶν θνητῶν
πού πιστεύουν.
«Χαίρετε», εἶπε ὁ Ἀνα-
στάς Χριστός στούς μαθη-
τές του. Ἄς χαροῦμε, λοι -
πόν, καί ὅλοι ἐμεῖς, πού ἡ
Θεία Χάρη μᾶς ἀξίωσε νά
ἔχουμε τήν δυνατότητα νά
ποῦμε, μέ πίστη, ὅτι ὁ σκο-
τεινός τάφος μπορεῖ νά
γίνει ἡ εἴσοδος πρός τήν
αἰώνια ζωή τῆς ψυχῆς,
ἀφοῦ ὁ...
ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!
Mερόπη Ν. Σπυροπούλου
Ὁμότιμη Καθηγήτρια
Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν

Από τήν στιγμή πού, μέσα στήν γλυκιά ἀνοιξιάτικη νύχτα, οἱ ἀναστάσιμες καμπάνες θά τραγουδήσουν τό χαρμόσυνο μήνυμα τῆς Ἀναστάσεως τοῦ Χριστοῦ, ἐμεῖς οἱ Χριστιανοί, σπεύδουμε νά τό μεταφέρουμε ἀπό στόμα σέ στόμα, μέ τά μάτια νά λάμπουν ἀπό τό Ἅγιο Φῶς τῆς λαμπάδας μας. Συνειδητοποιοῦμε, ὅμως, ἄραγε ὅλοι μας καί νοιώθουμε βαθιά στήν καρδιά μας ὅτι, μέσα σέ δύο λέξεις, σέ πέντε, ὅλες κι ὅλες, συλλαβές, ἔχει συμπυκνωθεῖ καί ἔχει χωρέσει τό ἀπροσμέτρητο νόημα καί τό ἀσύλληπτο μεγαλεῖο τῆς Πίστης μας;

Ὅταν, ἀπό τό βράδυ τῆς Ἀναστάσεως καί μετά, χαιρετιόμαστε ὅλοι λέγοντας τό «Χριστός Ἀνέστη» καί ὁ συνομιλητής μας ἀπαντάει «Ναί, εἶναι ἀλήθεια. Ἀναστήθηκε ὁ Κύριος», θά τολμήσω νά ἐκφράσω τό ρητορικό ἐρώτημα ἄν τά λόγια αὐτά βγαίνουν, ἄραγε, ἀπό τά μύχια τῆς ψυχῆς μας, συνειδητοποιημένα, ἤ ἁπλῶς ἐπαναλαμβάνονται ἀπό συνήθεια καί μόνο, ἐπειδή τά ἔθιμα καί οἱ παραδόσεις μας τά πέρασαν στήν καθημερινότητά μας;

Στοχάζομαι, δηλαδή, πώς ἄν στεκόμασταν γιά λίγο νά ἀναλογιστοῦμε τό ἀληθινό νόημα αὐτοῦ τοῦ χαιρετισμοῦ πού συνηθίζουμε νά ἀνταλλάζουμε, ἴσως νά κατανοού- σαμε ὅτι αὐτό τό ὑπέροχο μήνυμα θά ἔπρεπε, ἐμεῖς οἱ χριστιανοί, νά τό ἐπαναλαμβάνουμε συνέχεια, ὅλες τίς μέρες τοῦ χρόνου. Γιατί νομίζω ὅτι, αὐτό τό τόσο λιτό καί ἁπλό μήνυμα, ἀποτελεῖ τήν καρδιά καί τήν ψυχή, τήν ἀρχή καί ὅλο τό συγκλονιστικό ἀπερινόητο περιεχόμενο τῆς Χριστιανικῆς μας Πίστης. Πιστεύω ὅτι, κάθε φορά πού προφέρουμε τό «Χριστός Ἀνέστη», καταθέτουμε τήν ὕψιστη καί ἀνυπέρβλητη παραδοχή, αὐτήν πού περιλαμβάνει ὅλα τά σημαίνοντα καί τά σημαινόμενα τῶν ἱερῶν κειμένων τῆς Ἐκκλησίας μας.

Λέει κάπου, σχετικά μέ τό θέμα τῆς Ἀναστάσεως, ὁ Φώτης Κόντογλου : «Ἡ πίστη τοῦ Χριστιανοῦ δοκιμάζεται μέ τήν Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ σάν τό χρυσάφι στό χωνευτήρι. Ἄπ’ ὅλο τό Εὐαγγέλιο, ἡ Ἀνάσταση τοῦ Χριστοῦ εἶναι τό πλέον ἀπίστευτο πράγμα, ὁλότελα ἀπαράδεκτο ἀπό τό λογικό μας καί ἀληθινό μαρτύριο γιά δαύτο. Μά, ἴσα -ἴσα, ἀπειδή εἶναι πράγμα ὁλότελα ἀπίστευτο, γιά τοῦτο χρειάζεται ὁλόκληρη ἡ πίστη μας γιά νά τό πιστέψουμε». Καί, νομίζω, ὅτι εἶναι εὔκολο νά ἀντιληφθοῦμε τό πόσο δίκιο ἔχει, ὅταν συναισθανθοῦμε πώς ἡ πίστη μᾶς εἶναι ἐντελῶς ἀπαραίτητη, ὄχι γι’ αὐτά πού ἐξηγοῦνται μέ τήν λογική, ἀλλά, γιά τά ἀνεξήγητα καί τά ἀ π ί σ τ ε υ τ α. Ἄν ἡ λογική μποροῦσε νά δώσει ἀπάντηση στά ὑπερ-ούσια, σ’ αὐτά δη- λαδή πού ὑπερβαίνουν τήν πεπερασμένη ἐπίγεια φύση μας, τότε, προφανῶς, ὁ κάθε λογικός ἄνθρωπος θά ἦταν αὐτομάτως καί πιστός.

Ἡ πίστη, ὅμως, δέν εἶναι λογική. Κι’ ὅταν ὁ Χριστιανός ἀναγγέλλει τό «Χριστός Ἀνέστη», παραδέχεται καί διαλαλεῖ κάτι ἀπίστευτο, τό ὁποῖο ὅμως, ἡ πίστη του τό κάνει νά εἶναι π ι σ τ ε υ τ ό καί ἀ δ ι α μ φ ι σ β ή τ η τ ο. Μ’ αὐτές τίς δύο λέξεις ὁ Χριστιανός, μέσα ἀπό τήν σταύρωση τῆς ἴδιας τῆς λογικῆς του, βιώνει τήν ἀνάσταση τῆς πίστης του.

Διότι, ἀφοῦ εἶναι ἀλήθεια ὅτι ὁ Χριστός ἀναστήθηκε, τότε εἶναι ἀλήθεια ὅτι γεννήθηκε «ἐκ Πνεύματος Ἁγίου καί Μαρίας τῆς Παρθένου», τότε πραγματικά ἦταν ὁ «Γιός τοῦ Θεοῦ ὁ Ἀγαπητός», τότε πραγματικά ἦρθε γιά νά διδάξει τήν ἀγάπη καί νά σώσει τόν ἀδύνατο ἄνθρωπο ἀπό τήν ἁμαρτία, τότε πραγματικά νίκησε τήν φθορά, τότε πραγματικά μᾶς ἄνοιξε τήν Ὡραία Πύλη τῆς, μετά τόν ἐπίγειο θάνατο, αἰώνιας ζωῆς, γεμίζοντας μέ ἐλπίδα καί χαρά τίς ψυχές τῶν θνητῶν πού πιστεύουν.

«Χαίρετε», εἶπε ὁ Ἀναστάς Χριστός στούς μαθητές του. Ἄς χαροῦμε, λοιπόν, καί ὅλοι ἐμεῖς, πού ἡ Θεία Χάρη μᾶς ἀξίωσε νά ἔχουμε τήν δυνατότητα νά ποῦμε, μέ πίστη, ὅτι ὁ σκοτεινός τάφος μπορεῖ νά γίνει ἡ εἴσοδος πρός τήν αἰώνια ζωή τῆς ψυχῆς, ἀφοῦ ὁ... ΧΡΙΣΤΟΣ ΑΝΕΣΤΗ!

 

Mερόπη Ν. Σπυροπούλου

Ὁμότιμη Καθηγήτρια Πανεπιστημίου Ἀθηνῶν





Επίκαιρα κείμενα

DVD Πατήστε εδώ για να το δείτε

Επικοινωνία | Ο Ναός μας | Εκδόσεις
Copyright Ιερός Ναός Αγίου Νικολάου του Νέου, με την υποστήριξη της e-RDA