|
 |
Αρχική » Επίκαιρα κείμενα

Το ευαγγελικό ανάγνωσμα της Κυριακής Ε ́ Λουκά, με την Παραβολή του πλουσίου και του πτωχού Λαζάρου» (Λουκ. 16:19-31), αποτελεί μια συγκλονιστική αποκάλυψη της στάσης του ανθρώπου απέναντι στην αλήθεια του Θεού.Η καταληκτική φράση του Χριστού -«Αν δεν ακούνε τον Μωυσή και τους Προφήτες, ούτε κι αν αναστηθεί κάποιος από τους νεκρούς θα πειστούν»- δεν είναι απλώς μια διαπίστωση αλλά ένα δυναμικό κάλεσμα αφύπνισης μας καλεί να αναγνωρίσουμε ότι η πίστη δεν θεμελιώνεται σε εξωτερικά σημεία ή θαυμαστά γεγονότα, αλλά στην εσωτερική ελευθερία του ανθρώπου.
Τούτο δεν σημαίνει πως ο Χριστός απορρίπτει το θαύμα αντιθέτως, συχνά, αποτελεί σφραγίδα της θείας παρουσίας. Όμως, όπως επισημαίνει ο Άγιος Ιωάννης ο Χρυσόστομος, «δεν είναι τα θαύματα που σώζουν, αλλά η πίστη». Και η αληθινή πίστη δεν είναι αποτέλεσμα εντυπωσιασμού, αλλά καρπός εσωτερικής μεταστροφής.Γεννιέται σε καρδιά ελεύθερη από εξαρτήσεις, που ακούει και αποδέχεται τον λόγο του Θεού κι όχι σε εκείνη που αναζητά εντυπωσιακές αποδείξεις. Ο πλούσιος του Ευαγγελίου ζητά ένα θαύμα για να σωθούν οι αδελφοί του όμως ο Αβραάμ του απαντά πως ήδη έχουν «τον Μωυσή και τους Προφήτες» – δηλαδή, τον λόγο του Θεού, που είναι επαρκής.
Στην εποχή μας, όπου κυριαρχεί η δίψα για το «αυτόματο», το «υπερφυσικό» και το «εντυπωσιακό», ο λόγος του Χριστού παραμένει εξαιρετικά επίκαιρος. Η πίστη δεν είναι προϊόν φαινομένων, αλλά καρπός ελεύθερης υπακοής και μελέτης.Όπως διδάσκει ο συμπολιούχος μας Άγιος Γρηγόριος ο Παλαμάς, «όποιος αγνοεί τις Γραφές, αγνοεί και τον Χριστό». Ο πιστός, επομένως, που δεν μελετά την Αγία Γραφή, που δεν τρέφεται από τον Ουράνιο Άρτο και δεν ζει εντός του Σώματος του Χριστού, είναι ευάλωτος σε κάθε «νέο σημείο» ή «μυστικό μήνυμα» που υπόσχεται εύκολη βεβαιότητα
Η Εκκλησία μάς καλεί να εμπιστευθούμε το ζωντανό Σώμα του Χριστού, την ιερά Παράδοση, τους Θεοφόρους Πατέρες και τους υπεύθυνους ποιμένες που ερμηνεύουν με διάκριση τον λόγο του Θεού. Η πίστη δεν είναι ατομικό συναίσθημα ή προσωπική έμπνευση, αλλά κοινωνία, σχέση υπακοής και εμπιστοσύνης μέσα στην Εκκλησία.Αν, λοιπόν, δεν παραμένουμε πιστοί στη ζωή της Εκκλησίας, ούτε η ανάσταση νεκρού θα μας πείσει. Η αληθινή αναστάσιμη εμπειρία δεν είναι εξωτερικό γεγονός, αλλά εσωτερική μεταμόρφωση αρχίζει από την καρδιά που ταπεινά δέχεται τον λόγο του Θεού, μελετά τις Γραφές και ζει εντός της Εκκλησίας.
Εκεί συντελείται το αληθινό θαύμα το θαύμα της πίστης που φωτίζει, μεταμορφώνει και ελευθερώνει τον άνθρωπο από κάθε εξάρτηση στο «θαυματουργικό."
Του Μητροπολίτη Θεσσαλονίκης κ.Φιλοθέου
|
|